Monday, June 14, 2010

Nk kawen?

Salam..Erm,disebabkan aku sgt2 b0ring tinggal kt umah ngan kak aku..memandangkan mak ayah n adik2 aku sume balik kampung..tbe2 ak rse teringin nk ckp psl tajuk yg agak best..iaitu pasal KAHWIN..haha=p


Tp,sblum aku mule ckp psl bab nih..aku nk luahkan kerinduan aku pd adik2 aku esp Eddie n Arep..wlaupun slalu sgt membuli n kaco aku..tp tbe2 ak rse sgt sunyi ble budak2 nih xde kt umah..waaaaaa..balikla cepat..angah kangan bangat nih..huhu..=(

Berbalik kpd bab kahwin..al maklumla cuti sekolah cmni..msti ramai yg kawen..mcm beselah kn..n aku jgk xterkecuali dlm kawen nih..tp,bukan aku yg kawen..aku setakat makan kenduri kawen jela..masuk ptg td,dh 2 kali aku makan nasi minyak..mcm yg aku gtaw sblum ni,aku xsuke kuar..g jalan ke..g ronda2 ke..tp kalo kenduri kawen aku mmg suke ikut..xksahla kenduri spe pun..pelik kn aku nih..?tp aku suke pegi bkn sbb aku gatal nk kawen..cume dh tanggungjawab memenuhi jemputan..lagipun mne tau ade jodoh..jmpe spe2 ke..hehe=p



Tapi 2 bkn persoalan yg aku nk ckp ari nih..ak cume nk ckp pndapat aku mengenai kawen..Aku just ckp berdasarkan pemikiran & falSAMPAH hidup aku..so,terpulang kpd korang nk komen or kritik pepun ttg ape yg aku nk ckp nih..Sng ckp,sbg manusia bese yg punye hati & perasaan..kdg2 aku rse jeles gak ble tgk kwn2 aku yg ade pasangan masing2..Maklumla,kalo dh c0uple nih..mulela hubungan persahabatan kdg2 tu jadik agk renggang..Sket2 pntingkan pasangan masing2 lbey drp kwn..Tp,ble putus ke..gaduh ke..kwn jugak yg dicarik balik..huhu=p

Tu soal c0uple..tp yg aku nk ckp ni lbey kpd soal kawen..Ble aku pegi kenduri kawen,aku tgk sume muke hepy je..esp muke raja sehari la..senyum smpai ke telinga..Maklumla..kebanyakannye kawen atas dasar cinta & mstila gmbira ble org yg kte cinta tu akn hidup bsme2 kte...Dh tu sedare mara n kwn2 sume ucap thniah sbb dh bjye akhiri zaman solo..kre mcm dh complete & perfectla hidup ble dh kawen..

Tapila kn..disebabkan aku nih bnyk berfikir n suke sgt fikir mndalam..aku selalu pk psl bnde nih..

Npe kalo org yg kawen awal mean dpt jumpe jodoh awal sume org mcm rse bgusla sgt..kononnye yg kawen lmbt sket cm xbpe ok la..dan paling aku xpuas hati ble ade sesetengah org anggap kawen ni dah jadik mcm peleraian sesebuah cerita..mean kalo kawen je,kre perjalanan hidup nih mcm dh smpai ke penghujung..sdgkan bagi aku perkahwinan merupakan permulaan bg sebuah kehidupan yg masih terlalu pnjang...mean once kte kawen.kte akan melalui lbey bnyk ranjau & liku2 hidup compare dgn zaman sblum kawen..


Sbb pe aku pk cmni adalah disebabkan pemerhatian & sikap aku yg suke mengkaji..huhu=p

1.Kdg2 aku tgk sesetengah org sng je nk tme spe2 dlm hidup die..Kdg2 br knal je trus nk kawen..Bukan bermaksud aku memilih..tp,at least kne consider jgk spe die..agama die..sdgkan Islam pun suruh tekankan aspek ni dlm membina rumah tangga..Kalo kawen mcm tangkap muat je,silap2 nme je kawen awl,tp br kawen..last2 bercerai..yg jadik mangsa,anak2 jugak..

2.Kdg2 aku tgk sesetengah org ni die xtngkap muat..die kwn dh lme..bercinta pn dh lme..Then,nk kawen pn sbb lbey atas alasan saling mencintai..takut jadik perkara yg xelok kalo xkawen..mean lbey krg kawen sbb nk memenuhi nafsu jela semate2..sdgkan xdela fikir pn psl nk bina rumah tangga yg bahagia..nk didik anak2..nk bimbing ke syurga or sbgainye..then,ble cinta dh hilang..mulela ungkit mengungkit & berlakulah penceraian..then,spe jgk jadik mgsa?mstila anak2 yg xberdose..

3.Kdg2 ade sesetengah org yg sgt memilih rupe paras dlm memilih jodoh..xdinafikan islam sndiri suruh cr yg ade rupe..tp,rupe 2 bukanlah keutamaan yg disarankan..sbb pe?sbb kalo kawen sbb rupe cantik..badan lawa..kulit gebu..then,ble masuk fasa tua..mulela carik len..2 kalo xde berlaku ape2..tp,kalo br kawen tbe2 accident..muke n badan berparut2..gigi patah..or sbgainye..cinta tu pn beralih arah..mulelah tmbh cawangan or berlaku penceraian..huhu

4.Kdg2 sesetengah org suke kt seseorang sbb org ni selalu bg kt die mcm2..mean lbey krg sbb hartala..mean harta bnde 2 la menjadi sbb wujudnye cinta tu..Then,ble tbe satu mse org 2 ditimpa kesusahan or sakit n xleyh bg kemewahan..mulela carik org len yg bley adekan sume 2..xkisah pn tua ke..mude ke..asal duit masuk..kalo kawen sbbkan harta semate2..mulelah lahir anak2 yg dikaburi oleh harta smate2..bukannye kasih sayang or didikan agame yg secukupnye...

5.Kdg2 sesetengah pulak nk kre kawen cepat je..xkisah kenduri cmne pun..xkisah duit xde pun..yg pnting,ijab dan kabul..bgusla mcm ni sbb islam pn xsuruh bazirkan duit..tp,yg xbagusnye...ble kawen dlm keadaan tergesa2 n kewangan pn xcukup..akan timbul bykn masalah dlm rumah tangga tu nnti..bayangkan..nnti nk kne beli mcm2..esp ble dh dpt anak..sanggup ke kte tgk anak2 membesar dlm keadaan serba xcukup..?Masalah duit ni pun slalu gak jadi faktor penceraian..bukan kte duit adalah segale2nye..tp,duit itu adalah keperluan..mean kalo nk kawen cpt sgt pun,pastikan kte dh rncang sesuatu utk mse dpan keluarga..kalo x,mungkin keluarga kte jgk akn menderita..tmbh2 kalo amik inisiatif dgn meminjam drp ah long..smpai matila hidup xkn bahagia..

Rsenye cukupla aku bg 5 contoh ni je even ade bnyk lagi situasi yg bley dijadikan contoh..Cume aku tekankan 5 bnde ni sbb nila bnde yg paling selalu berlaku n bnde2 nilah yg paling bnyk mengundang mslh dlm sesebuah institusi kekeluargaan..Mungkin dlm 5 contoh ni aku xbg contoh yg begitu bnyk..tp,ape yg bley aku simpulkan ialah perkahwinan bukanlah pengakhiran sebuah kehidupan..malah merupakan permulaan bg sebuah kehidupan yg masih terlalu panjang..

So,nasihat utk korang & diri aku sndiri...

Kalo spe2 yg lmbt sket bertemu jodoh tu..or xde kwn or in a relationship ngan spe2 lagi tu,xyah la risau sgt..Aku fhmla..ble umur dh jejak 25tahun esp gurls..mulela ramai yg bertnye2 ble nk kawen..n then mulela sume takut sgt dgn gelaran andartu or andalusia..huhu

Dh tu rse cemburu..kecewa..sedih..mulela menyelubungi diri kononnye kte la nsib malang sgt sbb xkawen2 lagi sdgkan kwn2 sume dh kawen..Aku xnafikan yg kawen tu sebahagian drp ibadah n kalo dh kawen mean kte dh sempurnakan sebahagian ibadah..Tapi,kte kne ingat..kaweb bukan keje mudah..Once kte kawen,kte akan pikul tanggungjawab & amanah yg lbey berat..Bukannye ble kawen je,selesai sume mslh..Kalo bagi kaum Adam,sptutnye kne sediakan diri kte utk jadik suami yg baik..bertanggungjawab..pndai melayani & mmbantu ringankan tugas isteri..berpengetahuan agama..barulah bley jadik nakhoda yg baik bagi melayari bahtera supaye bahtera tu berjaya mendarat di syurga..then,bagi kaum hawa pulak,knelah persiapkan diri utk jadik wanita solehah penyejuk hati suami..mean kalo nk kawen,bukan pk psl nk bsme suami je 24 jam..tp pk psl mse depan anak2..mcm mne nk sejukkan hati suami..cmne nk bantu suami bina keluarga bahagia..lahirkan zuriat yg soleh..kalo sume ni dh diperkemaskan,barulah wujud sebuah rumah tangga yg bahagia..harmoni..& lahirlah anak2 soleh & solehah yg akn berbakti bkn sje pd ibu bapanye,malah jgk pd agama,bangsa & negara..

So,scare keseluruhannye..jgnla terlalu cepat putus asa kalo lmbt dpt jodoh..Kte kne ingat,stiap yg berlaku ade hikmahnye..dan jgn ingat org yg kawen awl 2 dh smpai ke penghujung sebuah cerita kehidupan..Sdgkan sesape yg dh berkawen 2 melalui kehidupan yg lbey jauh mencabar dr mereka yg blum berkawen..Kalo dh selesai,xdela kte tgk or dgr kes penceraian yg smakin hari smakin meningkat..Kes anak2 terbiar..Kes suami or isteri curang..sng ckp mcm2 perkare buruk jgk berlaku dlm rumah tangga ni..Jadi,pepun..perbetulkan niat kte kalo nk kawen..Tetapkan niat dlm hati nk kawen sbb nk bina rumah tangga bahagia..nk lahirkan zuriat yg soleh..nk berbakti kpd suami or isteri..nk lahirkan keturunan yg berbakti kpd agama..nk bina keluarga yg sntiase dlm rhmat & perlindungan Allah..dan sume yg baik2..bukan kawen smate2 sbb terdesak..bukan sbb xnk di cop andartu or bujang terlajak..bukan sbb nk memenuhi nafsu semat2..dan bukan jgk sbb nkkn harta & nme smate2..Kalo sume nilah yg diimpikan,xmustahil bahtera tu akan musnah ble2 mse je akibat dilanda ombak badai..Jadi,fikir2kanlah..wallahualam~


p/s:Sesungguhnye yg baik dtg dr Dia & sgle yg buruk dr kelemahan diri sndiri..


No comments:

Post a Comment