Saturday, July 3, 2010

Maka...

Salam...Erm,nmpaknye dh agk lme aku xmeng'update' blog ni..maklumla,cuti 7 bulan aku dh berakhir..n skang aku smakin bz dgn minggu orientasi n bakal bz dgn assignment2 yg bakal bertimbun2 xlme lagi..huhu=(

So far,life aku skang ok la..Cume aku xlrt nk tnye pertanyaan ramai org..mentang2 aku dh menjangkau usia 20tahun,,then tbe2 sesat ngan adik2 umur 18 tahun..dh 2,senior2 lak sebaye..lagila cm mengarut..tp nk wat cmne..dh pilihan aku..so,proceed jelah..biarla org nk kte pe2..asalkan aku bahagia dgn hidup aku n aku xkaco hidup org len..Aku nk keje pepun,terpulangla kt aku..Nanti aku jugak yg nk hidup bukan org len..so,better aku pilih sndiri...huhu

Erm,aku sbnanye mmg mls nk cte dh psl bnde yg dh berlaku..tp aku rse aku kne tulis jgk psl nih..at least,aku luahkan jugakla ape yg aku pk n ape yg aku alami..kadang2 tension gak..kdg2 pening gak..kadang2 pk,kn best kalo boleh diundurkan mse..tp nk wat cmne,yg berlalu tetap akan berlalu..

Aku sndiri pn xtaw ape mslh aku..Aku xtaw npe pendirian aku selalu sgt tergugat ble ade org ckp cmnila..cm2la..aku cm xleyh nk stick dgn decision aku..Kalo dr dulu aku stick dgn decision aku,mungkin sume ni xkn jadik..tp,aku yakin setiap yg berlaku ade hikmahnye...

Dipendekkan cte,al kisah lps SPM 2007..alhamdulillah sbb aku bjye dpt 9a's dlm keadaan yg xdisangka2..Ble dh dpt result cm2..mulela bnyk sgt tawaran yg diterima..mule2 Kolej Matrik Changlun..then,Asasi Sains kt Uitm Shah Alam..diikuti dgn Program oversea tajaan Mara..

Disebabkan aku xdpt offer utk prog PPC under KPM utk subjek Kimia even siang mlm aku doa supaye dpt yg 2..aku pn acceptla tawaran Mara untuk ditaja di bawah program persediaan ke luar negara yg dinamakan South Australian Matriculation (SAM)..Sbnanye aku xdela nk sgt pegi yg ni sbb aku xminat blaja jauh2 pun sbnanye sbb aku ni cpt homesick gak kdg2..lagipun kos yg aku apply pun bukan minat aku..aku apply pun sbb nk memenuhi impian ramai org yg kononnye nk tgk aku fly ke bumi kangaroooooooo..huhu

Then,dgn sdeynye aku pn melangkah jelah kt Taylor's University College..Dar2 i segi accomodation,sumenye ok..sgt2 best..amat2 mewah..mne x nye,duduk apartment mewah..ade swimming pool..setiap rumah ade wireless,tv,astro,peti ais,microwave,cerek elektrik,katil,almari,meja tulis,sofa,meja makan dan sbgainye..sng ckp mmg completela..kalo sewa,ade jgk rm500 satu kepala kot..tmbh2 area city..dh 2,mydin,the summit,n giant dkt sgt..jalan kaki 5 minit pn dh smpai..sebelah je kot..hehe

Tbe2..br dlm seminggu kt Taylor's,BPG call umah tnpe pengetahuan aku..aku ditawarkan 2nd intake utk buat a level kt Kolej Yayasn UEM utk subjek physics..Then,disebabkan aku dh masuk Taylor's,mak aku telah menolak tawaran tersebut..Maka,aku pun........arggggghhhhhh...sdeynye..aku mmg nk jadik cikgu..sbb cte2 yg amat mndalam itu,aku dgn nekad mencari teksi ke Putrajaya utk menerima tawaran itu tnpe memberitahu ahli keluargaku..

Walaupun aku br je semiggu ade kt Subang Jaya,namun aku memberanikan diri utk ke Putrajaya walaupun bnyk kemungkinan buruk yg boleh berlaku..Alhamdulillah,aku smpai ke BPG di Putrajaya..Malang sekali,aku telah dimarahi krn meminta kembali tawaran yg telah ditolak..Maka,aku pun meneruskanlah pengajian di Taylor's University College..

Kini,hampir setahun aku meninggalkan kehidupanku di Taylor's..Biarpun aku agk keberatan utk mengikuti pengajian di Taylor's krn aku tidak berminat dgn kos yg aku amik..tp bnyk sgt kenangan pahit & manis terukir di hati aku wlpn aku ade kt sne hnye dlm mse 1 tahun setengah..
Aku xpnah impikan nk fly pn slme ni..tp ble aku masuk Taylor's,aku sntiase mengharap2kan aku dpt sme2 dgn kwn2 aku smpai akhir pengajian ijazah..tp,nasib xmenyebelahi aku n sebilangan kwn2 aku..

Ble result final keluar,spt yg telah diramal..aku gagal lepasi tahap yg MARA tetapkan..tmbh2 tahun ni MARA ade mslh kewangan,sbb 2 aku xjadik mcm tahun2 lpas..Kalo tidak,result aku pn dh bley fly..tp,aku xkisah pn xleyh fly..then MARA ckp diaorang akn sponsor aku utk wat degree kt Monash University..uni Australia cawangan Malaysia..aku pn dptla uni 2..tp,aku mintak tangguh utk July intake sbb aku nk tunggu IPTA or IPG..sbb aku mmg nk sgt jadik cikgu..smpai aku pnah kte,kalo aku fly pun,balik ni aku nk apply KPLI..then,sbb 2 la aku bercuti sgt2 lme..

Mule2 aku sdey gak sbb xdpt panggilan temuduga IPG sbb aku tangguh Monash smate2 nk masuk IPG even Monash tu uni top kt dunia ni..tp,dh nme rezeki..alhamdulillah aku terpilih sbg calon tambahan KPLSPM..So,wktu hari interview 2,punyelah aku bersungguh2 menyatakan minat aku utk bergelar seorang guru meskipun terpkse merugikan mse 2tahun dan hnye bergelar seorang guru sekolah rendah meskipun pencapaian yg dicapai sebelum ini mengizinkan aku utk bergelar seorang doktor...

Hari berganti hari..stiap hari aku berdoa moge2 doa aku utk ke IPG dimakbulkan..Alhamdulillah,akhirnye aku ditawarkan tempat utk ke IPSAH..Waktu nilah fikiran aku ule kembali bercelaru..ramai yg seolah2 memandang rendah akan pilihanku..sbb pe?atas alasan aku mempunyai keputusan yg amat cemerlang & aku sepatutnye berjawatan tinggi bukannye hnye bergelar seorang guru sekolah rendah..

Arghhh...aku sndri xfhm..aku sndiri xmengerti..kdg2 aku keliru dgn diri sndiri..apekah slh aku memilih sesuatu yg berkedudukan rendah sgkan itulah yg aku cita2kan slme ni?Kenpa disebabkan result aku yg cemerlang,aku perlu melalui kehidupan yg xtenang..?Yang xpernah memuaskan hatiku..Apakah dlm tempoh 30 tahun lagi aku akan sntiase berbahagia jika aku bergelar doktor dan bergaji lumayan sdgkan aku tidak pernah merasa kepuasan krn bergelar doktor..?Perlukah aku sntiase berangan2 utk bsme pelajar2 di kelas sdgkan aku perlu melayani pelbagai pesakit di hospital..?Atau perlukah aku memohon KPLI berkali2 disebabkan aku tidak berminat utk bekerja di tempat2 lain selain di sekolah terutamanye sbh ahli bioteknologi yg akan menghabiskan mse di makmal?

Aku tak pernah mencari nme..Aku xkisah spe pn aku asalkah aku puas dgn kehidupan aku..Walaupun gaji guru xsetanding dgn gaji pensyarah atau doktor..tp sekurang2nye aku puas..Aku puas dpt bsme2 pelajar..terutama kanak2 sbb aku mmg suke melayani kerenah kanak2..Kalo aku nk duit bnyk,aku bley je buat extra work..mybe aku bley jadik ejen insurans or sbgnye..tp,ape yg lbey pnting,aku bahagia dgn kehidupan aku nnti..

Lagipun,bagi aku..perempuan mmg sesuai jadik cikgu esp bley hd berumah tangga & ade cahaya mata..Sbbnye ramai sgt anak2 skrang yg dh terbiar disebabkan mak bapak sibuk dgn urusan keje masing2..tp,ble mak dh jadik cikgu,automatik anak2 akn lbey terjage sbb biasenye anak2 akan blaja 1 sekolah ngan tmpat mak die mengajar..secare xlangsung,anak2 akn dibesarkan dgn
lbey baik & lbey terjage..so,lahirlah anak2 yg bukan sje bijak dlm pelajaran,tp jugak anak2 yg baik & berakhlak mulia..lagipun,skrg ni rmai je org yg berjawatan tinggi resign n apply KPLI..sumenye sbb cmnila..xlrt kejela..mse dgn ank2 xdela..tension la..so,sbb aku pn dh minat n mmg dh bcte2 dr dulu..sbb 2 aku reject je offer monash n uia n usm utk buat biotech even aku akn dipandang rendah oleh certain pihak..huhu

Pepun..aku bahagia dgn hidup aku skang wlpn kehidupan di IPSAH sgt2 berbeza dgn kehidupan ku sblum ni..Tp,aku xkisah sbb niat aku nk jadik seorang guru..n paling penting,aku lbey menyukai title guru dr title doktor sbb guru tugas menyampaikan ilmu..n aku akn berusaha utk menerapkan cita2 tinggi kpd student2 bg melahirkan bakal2 doktor..jurutera..n sume yg hebat2 supaye budak2 tu nnti xjadik cm aku lbey prefer jadik cikgu je..n yg paling pnting,aku harap aku bukan sje dpt melahirkan insan yg hebat dari segi akademik & kerjaya,malah dari segi sahsiah,jati diri dan kerohanian supaya dpt berbakti kpd diri sndiri,keluarga,agama,masyarakat dan negara..Ameen..insyaAllah..

Sekian sje cte aku...daaaaaa~

4 comments:

  1. alhamdulillah...;)
    hurm..
    jgn ikut ckp owg sgt..better wt pilihan senirikk..
    i means..better amik course yg kita minat dri kita xminat..klu kita xminat...cm ada beban di bahu kn??huhuhu...

    anyway..i'm proud of u hani!;)
    prove it to them ok??

    menjadi seorg guru neh.seorg yg mulia..sebab..
    guru mendidik anak2 yg bwu nk tgk dunia luar..so..kita start dri bawah supaya anak2 neh xketinggalan or sesat...

    am i ryte??

    ops!!panjang la plak..hehe;)
    anyway..goodluck k =)

    ReplyDelete
  2. amiiinnn utk doa syifa...hehe
    betol3..smoga both of us dpt jd cegu yg d segani, d hormati n dpt bimbing masyarakat..amiiinn...:)

    cehh aq nie!haha :)

    ReplyDelete
  3. hani keputusan yg ko buat ni btol...ak bangga ngan ko hani...fighting2!!!!...jgn lupa kan ak kat sini...miss n luv u a lot....semoga ukhwah yg terbina kekal selamanye...Fqah(Jtrian) :D

    ReplyDelete
  4. biar apapown ,tk pa jadilah diri kita sendiri...sebab kita yg akan menentukan hala tuju kita sendiri:)kuku sentiasa akn sokong kak hani....

    ReplyDelete